DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları III
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 201
Güz
2
8
6
8
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Sağlıklı ya da hasta yaşlının bakımı için ihtiyaç duyulabilecek her türlü bakım teknikleri ve uygulamalara yönelik bilgi ve becerilerin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yaşlı bireyin kas-iskelet sistemi hastalıklarına yönelik bakımını uygular.
  • Yaşlı bireyin nörolojik hastalıklarına yönelik bakımını uygular.
  • Yaşlı bireyin genital sistem hastalıklarına yönelik bakımını yapar.
  • Yaşlı bireyin kulak-burun-boğaz ve göz hastalıklarına yönelik bakımını uygular.
  • Yaşlı bireyi düşmelerden korumaya yönelik uygulamaları yapar.
Ders Tanımı Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Tanışma, Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi.
2 Yaşlılık döneminde görülen fizyolojik değişiklikler Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 279-295
3 Yaşlıda Kas-İskelet sistemi hastalıklarında bakım ve uygulamalar 1. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 289-292 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1305-1373 3. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387
4 Yaşlıda nörolojik hastalıkların bakımı ve uygulamaları 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64
5 Yaşlıda nörolojik hastalıkların bakımı ve uygulamaları 1. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 873-899 2. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1231-1248 3. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 292-293 4. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul, 356-387 5. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 48-64
6 Yaşlıda KBB- Göz hastalıklarının bakımı ve uygulamaları 1. Karadakovan A., Aslan Eti F.,Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, 1119-1159 2. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü. (2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229, 297-375
7 Yaşlıda disfaji ve bakımı 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 326-336 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 99-114 3. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü. ( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA, 185-229
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 Yaşlıda genital sistem hastalıklarının bakımı ve uygulamaları 1. Ay F. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, 3. Baskı İstanbul, 606-635 2. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 323-324 3. Karadakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA Sayfa; 171-178
10 Yaşlıda düşmeler ve bakım 1. Bektaş H.(Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 94-123 2. Arslantaş D. Editör (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462, 122-146
11 Yaşlıda bilinçli ilaç kullanımı 1. Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312
12 Yaşlı Bireyde Öz-bakım Uygulamaları Şahin A., Türgay A., Süzen B., (2015) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler,6.baskı Nobel Tıp Kitabevi, 269-407
13 Olgu sunumu (Yaşlıyla iletişim) 1. Fadıloğlu Ç (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri İZMİR, 77-91 2. Karadakovan A (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, ANKARA, 305-312
14 Olgu sunumu
15 Genel tekrar
16 FİNAL SINAVI
Ders Kitabı

1. Arslantaş D. Editör. (2012), Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2491, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1462

2. Aştı T., Karadağ A.; Editör. (2012),Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İ stanbul

3. Bektaş H. (Çeviri 2015), Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. İstanbul

4. Fadıloğlu Ç. (2006), İleri Geriatri Hemşireliği, Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir

5. Karadakovan A. (2014).Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara

6. Karadakovan A., Aslan Eti F., Editör .(2011), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Geliştirilmiş 2. Baskı, Adana Nobel Kitapevi

7. Sabuncu N, Ay FA. (2010). Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul

8. Sabuncu N., Alpar Ş.E., Karabacak Ü.( 2008). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, Ankara

Önerilen Okumalar/Materyaller PowerPoint sunumlar, eğitim videoları.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
20
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
6
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
15
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
8
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
15
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
6
2
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
5
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
12
Final Sınavı
1
16
    Toplam
220

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest